Tokyo Ferie dag 9 og 10 – Sanja Matsuri, Ueno, Akihabara og samlebåndssushi

Dag 9
Sanja Matsuri festival i Asakusa

matsuriHele dagen var afsat til at se den religiøse festival Sanja Matsuri i Asakusa. Sanja Matsuri holdes over 3 dage, hvor der bæres “troner” rundt i gaderne omkring Sensoo-ji templet. De fejrer de to mænd der fandt Bodhisattva Kannon statuen i Sumida floden og manden der fik disse to mænd konverteret til buddister. Statuen står i Sensoo-ji templet, som er det ældste i Tokyo.

sanja-matsuriSøndag er den vigtigste dag, men der skulle være så mange folk, at det er næsten umuligt at bevæge sig rundt. Så vi valgte lørdagen, hvor der stadig skulle være mange folk, men man kan bevæge sig rundt i gaderne.

Vi gik gennem Nakamise shopping gaden, da vi ankom til Asakusa. Det er en gade, hvor der findes diverse lokale specialiteter, restauranter og en del souvenir shops. Når man kommer ud fra gaden, kommer man til området med forskellige templer, som også er området hvor de bærer rundt på deres shrines og hvor der er masser af aktiviteter, madstande, restauranter osv.

sanja-matsuri2Der er gang i den når de bærer rundt med deres shrines. Det er ikke som den spanske påskeuge, hvor de går lige så stille. Her bliver de løftet op og ned og side til side og der bliver råbt og de går til den. Der var et par stykker, der så ud til, at have det ret hårdt. Der var også nogle små shrines, der blev båret af børn.

WP_20150516_150Vi prøvede en masse forskellig mad fra madstandene, fik lidt øl ved de forskellige barer, hvor vi ved en af dem, kom lidt i snak med nogle japanere ved bordet ved siden af. Tjeneren var en sjov gut, som kom og sagde en hel masse på japansk, som vi ikke forstod noget som helst af, men han grinede når vi svarede tilbage på et anden sprog.

Det var hyggemeget hyggeligt, at sidde og kigge på mennesker der. Ved en anden bar, var der en tjener der snakkede spansk, så hun kom ud for at hilse på os, da hun fandt ud af, at vi snakkede spansk.

I gaderne hvor der er mange restauranter, har de i festivaldagene borde udenfor og der sidder masser af yakuza og drikker og spiser der. Vi så nogle stykker, der viste deres tatoveringer og g-strengs underbuks frem. G-strengen var som et håndklæde, der var rullet sammen, så den var ikke så feminin igen.

souvenir-gadeFør vi tog tilbage til hotellet, tog vi rundt for at se de forskellige templer og lige købe et endnu et par små snacks ved madstandene og gå en tur igennem souvenirgaden.

Granbell Hotel terrasse på 13. etage

Om aftenen tog vi ned på Gran Bell Hotel, hvor jeg havde set, at de havde en bar med terrasse, hvor der var en fantastisk udsigt. Vi havde spist så meget til Sanja Matsuri, at vi valgte at springe aftensmaden over og bare spise nogle snacks i baren. Hotellet lå 10-15 minutters gang fra vores hotel i området Kabuki-cho, hvor der var en del love hotels.

granbellVi tog elevatoren op til 13. etage, hvor baren lå. Vi var heldige at få et af de sidste ledige borde og kunne nyde udsigten fra terrassen, for udsigten var rigtig god. Prisen er lidt højere end mange andre steder i området, men det er helt klart det værd, med den udsigt man har. En stor fadøl kostede omkring kr. 50.

Vi fik et par tallerkner med snacks, lidt ost og nogle nachos så vidt jeg husker. Drak nogle øl og jeg prøvede også en vin, som dog ikke var særlig god. Jeg tror man skal holde sig til øl, sake og whisky, som de er gode til at lave i Japan. Vin er for dyr ift. kvaliteten. Næsten alle bordene var fyldte i den tid vi var der og der var en god chillout stemning. Der kunne godt have været lidt flere mennesker, så der også kom gang i den oplyste udendørs bar de havde.

Efter Granbell hotel, tog vi hen på en bar i nærheden af vores eget hotel. Det var en vinbar, så vi prøvede endnu engang en vin og også en Guiness, som jeg kunne se, at de ikke hældte korrekt op. Vinen var som på Granbell Hotel, dyr og ikke særlig god. Vi sluttede at med at få en øl på vores stambar, nu hvor det var sidste aften vi skulle være der.

Dag 10
Hotelskifte til Ueno

Efter morgenmad satte vi kursen mod Ueno, hvor vi skulle bo de sidste dage i Tokyo. Hotellet lå lidt gemt væk på en lille gade, omkring 10 minutter fra centrum. Vi efterlod kufferterne i receptionen, da der, som sædvanlig, først var check-in kl. 15.00.

udon-noodlesVi gik ind til centrum, for at få noget frokost og gik en tur gennem shopping- og restaurantgaderne og fandt en restaurant hvor de havde udonnudler, som vi endnu ikke havde prøvet. Så vi fik en skål udonnudler med karry, som var rigtig godt. Det skulle vi helt sikkert prøve igen.

Vi tog tilbage til hotellet og fik vores værelse. Værelset var større end på de andre hoteller, men af ældre dato og ikke gjort specielt godt ren. Specielt badeværelset kunne have brugt en ekstra god rengøring. Vi bad om at få et andet værelse og det fik vi. Det var bedre rengjort, men stadig med en del mangler. Vi gad ikke bruge mere tid på at skifte værelser, så vi tog det og vi skulle jo alligevel ikke bruge så meget tid på værelset.

Akihabara (Electric Town)

akihabaraEfter skuffelsen med hotellet, tog vi til Akihabara, som skulle have en masse butikker med cosplay, manga, elektronik og lign. Her lukker de også nogle gader ned om søndagen og laver dem til gågader.

gameBygningerne er meget farverige her. Man kan se en del folk klædt i kostumer, selvom de fleste er nogle der arbejder for butikker og restauranter. Der var specielt mange Maid Cafés i området. En Maid Café er en slags restaurant, hvor der kun er kvindelige tjenere og de er klædt i en lidt barnlig stuepige uniform. Man bliver behandlet som et barn, hvor de kommer og synger og spiller spil ved bordene og maden er lavet så de ligner små bamser, glade ansigter osv. Vi prøvede ikke en Maid Café, da det på en eller anden måde virkede lidt mærkeligt, som en slags stripklub uden strip eller sådan noget. På billederne kan man se nogle af pigerne, der deler flyers ud på gaden.

maidsVi var inde i nogle elektronikbutikker, hvor fx afdelingen for høretelefoner var større end en almindelig Fona i Danmark. Mangabutikker skulle vi også se, selvom det ikke har vores interesse. Vi var også inde i en Don Quijote, som på trods af det spanske navn, er en japansk kæde, der har en sjov blanding af produkter. De har masser af billige varer, som tøj, alkohol, slik, gadgets osv. udklædninger, “voksenafdeling” og elektronik havde de også, men også mærkevarer som fx tasker louis vuitton og dyre smykker. Så det er lidt svært at definere butikken, men den var da populær og vi fik købt lidt småting.

Samlebåndssushi til aftensmad

samlebåndssushiTil aftensmad tog vi til centrum i området ved hotellet, hvor der gerne skulle findes en samlebåndssushi, da vi endnu ikke havde prøvet det. Et sted en lidt lang kø fangede vores opmærksomhed og da det viste sig, at være samlebåndssushi, var valget taget. En venlig tjener skrev os på ventelisten og vi tog plads foran restauranten, hvor der var stole man kunne benytte. Der var vel plads til omkring 15 personer i restauranten, men vi ventede kun omkring 20 minutter, før vi kunne få plads.

holaPrisen på sushi kunne man se på farven på tallerkenen. Der var en prisliste hvor vi sad og så kunne man bare tage sushi ned fra transportbåndet. Der var nogle typer, som var lidt dyrere og skulle bestilles ved kokkene. Da vi satte os spurgte de hvor vi kom fra og 5 minutter senere, fik vi en tallerken på husets regning, hvor der var skrevet “Hola” med mayonnaise. En god detalje, der giver stedet et ekstra plus. Vi fik vist en 13-14 tallerkner tilsammen, men en mand der sad ved siden af os, der var rigtig sulten, fik omkring 15 tallerkner alene. Vi kom af med omkring 5000 yen i alt, for rigtig god sushi.tallerkner-sushi

Lige lidt tøjindkøb og indkøb til morgenmad i en convient store, blev det til, inden vi tog tilbage til hotellet. Vi prøvede en del forskellige ting, som kunne købes i convinient stores til morgenmad. Forskellige pandekager med fyld, kager, fyldte brød m.m. og altid med en iskaffe til. Nemt og også rimelig godt, taget i betragtning at det kom fra en convinient store.

Video fra dag 9

Video fra dag 10

Lidt flere billeder fra begge dag

This entry was posted in Historien er sand, Hvad?, Privat. Bookmark the permalink.