Tokyo dag 7 og 8 – Nakano Broadway, Tokyo Metropolitan Government Building, Roppongi Hills og spise med japanere

Dag 7

nakano-broadwayFormiddagen skulle bruges på at besøge indkøbscenteret Nakano Broadway. Der skulle være noget med manga og anime butikker og lidt blandet. Det var lidt et underligt center og der var da godt nok nogle af disse butikker, men hvis det ikke er noget, som man har en speciel interesse i, så er det ikke et sted jeg vil anbefale.

gris-curryVi startede med at finde et sted at spise ved siden af centret. Der var et meget interessant restaurantområde, hvor vi gik om for at finde noget morgenmad/frokost. Valget faldt på en restaurant, hvor man trækker en billet i en automat og giver til kokken eller tjeneren når man kommer ind og sætter sig. Jeg fik en slags tonkatsu og kati noget indbagt kylling, selvfølgelig serveret med ris og misu suppe. Den var meget gennemsnitlig, ikke noget at skrive hjem om.

Da vi havde været en tur rundt i centret, fundet ud af at 3. etage var mere eller mindre lukket og de fleste butikker ikke havde så meget interesse, tog vi en tur i kælderen, hvor der var et supermarked, fiskehandel, håndlæser, massage m.m. Vi købte lidt snacks og tog tilbage mod Shinjuku, hvor vi ville op på 45. etage i Tokyo Metropolitan Government Building, for at se udsigten. Vi tog forbi hotellet først, da det ligger i samme område.

udsigtVi tog hen til bygningen om eftermiddagen, da vi gerne vil se udsigten, når solen gik ned. Der omkring 10 minutters kø til elevatoren, før vi kunne komme derop. Der findes også en restaurant på samme etage, men det så ud til at være et jævnt kedeligt menukort de havde og vi havde besluttet, at vi skulle på en korean barbecue, som jeg havde set på tripadvisor.

Der er en særdeles god udsigt fra bygningen. Dvs. der er to bygninger og man kan komme op i begge. Så den får en anbefaling med herfra og det er en god ide at komme lige før det bliver mørkt, så man kan se udsigten, hvor det er lyst og hvor det er mørkt.

restaurant-lukkede-bokseBagefter gik vi over for at finde en restaurant i nabobygningen, fordi vi skulle mødes med vores japansklærers venner der næste dag. Efterfølgende skulle vi finde restauranten, som jeg havde set på tripadvisor. Vi fandt den også, men der var en seddel ved elevatoren, hvor der stod, at der først ville være plads kl. 23.00. At vente næsten 4 timer, ville være lige i overkanten, så vi gik lidt rundt i området, for at kigge efter noget andet og så et skilt med billeder af noget, der så ud til at være traditionelt japansk. Der smuttede vi op.

Vi skulle op på 2. sal og gik ind i elevatoren, der var af noget ældre dato. Vi kom ind og prøvede at spørge om de havde et bord, men de snakkede ikke engelsk sagde de. Så vi prøvede med lidt håndtegn og fik et bord eller det vil sige at vi fik et rum. Restauranten var opdelt i små bokse, hvor man gik ind uden sko og døren blev lukket. Så man sad helt adskilt fra resten og kunne ikke se de andre gæster. Når vi skulle bestille noget, skulle vi trykke på en knap, så kom tjeneren. Hvis man skulle på toilet, havde man nogle

vores-boks

Vores rum på restauranten

Så blev det interessant, for menukortet var selvfølgelig på japansk. Med vores meget begrænsede japanske, kunne vi ikke helt finde ud af hvad noget af det var. Vi forsøgte med en app på katis telefon, men den oversatte fx en af retterne til “Talen rich Bae, hand kuh Zuke – Yellow – Yellow”. Så kan man tænke over, hvad det betyder. Først ville vi bestille noget, der lignede en menu med flere retter, men tjeneren lavede et kryds med fingrene og pegede på menuen. Det kryds med fingrene, var det man normalt brugte for at bestille regningen, men så vidt vi forstod her, så betød det, at de ikke havde det.

kati-og-tjener

Vores meget sympatiske tjener

Vi prøvede at få tjeneren til at forklare noget af det, men det eneste vi kunne finde ud af, var noget med stegte ris og salat, som var det han kunne sige på engelsk. Samtidig var der et par enkelte billeder på menuen, så kunne give en indikation af hvad det kunne være. Men da han så læste en del af tingene op på japansk, kunne vi jo høre hvad meget af det var. For vi kendte jo mange af de japanske navne på mad, så vi fik noget tempura, takoyaki, æggekage, ærter og en almindelig salat og maden var rigtig god.

Det var absolut en god oplevelse, som jeg kan anbefale. Jeg ved dog ikke helt hvor restauranten ligger eller hvad den hedder 🙂 men selve oplevelsen med at finde et sted, hvor du ikke ved hvad der er på menuen og hvor de ikke snakker engelsk er ret sjov.

Bagefter var vi en tur i Uniqlo, som er Japans svar på H&M, og fik også en øl i vores lokale bar, før vi gik i seng.

Dag 8

Vi havde købt noget morgenmad i family mart, der lå ved siden af hotellet, så vi spiste det på værelset, sammen med en iskaffe.

crossfit-roppongiRoppongi var dagens udflugtsmål. Jeg var ikke helt klar over, hvad der var mulighed for at se i området, men jeg havde set, at der var en crossfit box tæt på stationen. Vi tog hen til boxen, fordi jeg gerne ville købe en t-shirt. Der var også et indkøbscenter, som vi tog op til og tog et hurtigt kig rundt i. Lonely Planet sagde at der også var et indkøbscenter eller område lidt længere væk fra stationen, nede i nærheden af en masse ambassader. Det ville vi prøve at finde, da der ellers var en del museer og gallerier, som vi ikke havde så meget interesse i.

skole-pigerVi fik en god gåtur rundt i området, så nogle velbevogtede ambassader, spiste en sandwich og en slags donut og fandt ud af, at indkøbscentret var et indkøbsområde med små butikker. Vi så nogle små skolepiger, som var ret sjove. De kan ses her på et billede.

Senere fik vi at vide, at man skal tage til Roppongi om aftenen, da det er der hvor der sker noget. I løbet af dagen, kan det godt være lidt kedeligt, hvis man ikke vil se museer og kunstgallerier.

Om aftenen skulle vi mødes med vores japansklærers venner til spisning. Det på på 29. etage på restaurant Godaigo.

hinami godaigoVi skulle mødes med Hinami ved elevatoren og tog op til restauranten. Hendes mand ville komme senere, da han havde haft travlt med arbejde.

udsigtHinami fik æren af at bestille, da vi gerne ville prøve lidt af hvert og gerne noget vi ikke havde fået før. Så hun gik i gang og der kom en hel del på bordet. Hendes mand dukkede op lidt senere og han bestilte nogle flere ting, så vi fik prøvet en masse og da udsigten ud over Tokyo var helt fantastisk fra vores bord ved vinduet, selskabet var godt og maden var fantastisk, blev det en helt perfekt aften. Vi fik blandt andet takoyaki, okonomiyaki, sashimi, tataki, yakitori, en slags pandekage med sejflager ovenpå, som jeg ikke ved hvad hedder, salat med tun, nigiri med oksekød, tofuruller med salat og surimi og en desserttallerken med 7 forskellige desserter.

WP_20150515_034 WP_20150515_039 WP_20150515_036 WP_20150515_037 WP_20150515_042 WP_20150515_043 WP_20150515_044 WP_20150515_049

Ved 11.00 tiden gik vi mod toget, da Hinami og Gu skulle nå at komme med toget inden kl. 12.00. Vi blev inviteret ud for at besøge dem, men havde lidt svært ved at finde tid til det. Det må blive når vi skal til Japan næste gang.

Vi tog igen en øl på stambaren inden vi gik i seng.

This entry was posted in Historien er sand, Hvad?, Privat. Bookmark the permalink.